Ručně paličkovaná krajka
Paličkovaná krajka je způsob spojování různého počtu nití navinutých na paličkách. Podle předlohy vzniká křížením, prohazováním a stáčením za pomoci špendlíků na podušce průhledná textilie. Krajka může být plochá, prostorová, samostatná i jako součást další textilie. Užití má v interiéru, výstavnictví, v oděvnictví jako část oděvu, oděvní doplněk, šperk.
K paličkování potřebujete paličky (různých tvarů a velikostí), nitě, špendlíky, herduli (poduška), papír s nákresem předlohy (podvinek), háček.
Paličkování – krajky klasické a historické
Torchon a Craponne. Krajky, které jsou složitější a vyžadují již větší znalosti ov oboru krajkářství. Jde např. tradiční mnohopárovou paličkovanou krajku Torchon. Craponne je jednoduchý typ historické řetízkové krajky s drobnými kvítky, lístky, dekorovanou pikotkami a lemovanou obtahovačkou. Další mnohopárovou tradiční krajkou je Chantilla.
Ručně šitá krajka
Šitá krajka je technika, kdy se na podkladu s nakresleným vzorem tvooří ručně jehlou a nití krajka.Na poklad se nejdříve pomocnými stehy přišije kontura, pak se do tohoto vytvořeného rámce šijí nejrůznější výplně. Po ušití výplní se kontury obroubí kroužkovacím stehem. Poklad se nakonec odstraní přestřihnutím pomocných nití. Šitá krajka se nejvíce využívá v interiéru, jako oděvní doplněk a část oděvu.
Drhání
Jednoduchá technika Makramé (český název Drhání) nepotřebujete žádné speciální pomůcky. Podstatou je vázání dvou základních uzlů: uzlu plochého a žebrového z různých materiálů. Opakováním a kombinováním těchto uzlů můžeme vytvářet mnoho variací krajek. Využívá se k ozdobnému vázání třásní na konce tkanin, na oděvní doplňky, v interiéru jako plochá i trojrozměrná krajka.
Předtkalcovské techniky
Tkané textilie, které se nevytvářejí na stavech. Vše se tká v ruce nebo na speciálních formách.
- Zapiastky – tkaní na formě, původně na výrobu návleků na zápěstí
- Tkanice - cikánské, peruánské, kumihimo - na tkaní se používají jednoduché pomůcky (hřebenový stávek, cívky, stojánky apod.)
- Karetkové tkaní – v děrovaných kartičkách je natažená osnova a různým otáčením kartiček a protahováním útku vzniká tkanice s různým vzorem.
Plstění
Při plstění nepoužíváme spředené nitě, ale živočišná vlákna (nejčastěji ovčí rouno), která valchováním za mokra nebo vpichováním za sucha spojujeme v textilii. Jako další zdobný prvek používáme hedvábné, vlněné a bavlněné textilie, které spolu s rounem vytváří celé oděvy a oděvní doplňky, obrazy či trojrozměrné předměty.
Patchwork
Anglické pojmenování pro různě kreativní sešívání malých, různě barevných kousků látek. Původně se sešívaly kousky starých látek, dnes se patchwork šije nejčastěji z látek nových. Skladba materiálů, barevné odstíny, různé tvary, mnoho technik sešívání vytváří výslednou textilii. Sešití látek do výsledného tvaru (topu) se vždy podkládá vatelínem a spodní látkou (vznikne tzv.sendvič) a všechny tyto vrstvy se ozdobně prošijí – proguiltují. Proto se také často používá pro patchworkový výrobek výraz „Quilt“a nejčastěji se používá k výrobě bytového textilu a oděvních doplňků.
Technika Pojagi
Jde o speciální techniku pro šití jednovrstvového patchworku. Švy jsou z obou stran začištěné, Výrobek je tak oboulícní, proto jsou na něj vhodné i oboulícní lehké látky. pro záčetečníky doporučuji bavlnu. V Koreji, odkud technika pochází, se šije výhradně ručně. V našich kurzech se můžete naučit šití ruční i strojové.
Drátování
V minulosti se drát jako materiál používal na opravy zemědělského nářadí, zařízení a prasklých keramických nádob, skla a porcelánu. Až posléze se začaly objevovat nové výrobky, většinou do domácnosti, zhotovené přímo z drátu. Dnešní tvorba dráteníků je ovlivněna používáním tradičních i moderních způsobů zpracování drátu. Existují dráty různé síly, kvality a barvy a proto se mohou vytvářet na jedné straně větší předměty, figurální plastiky a na druhé straně jemné originální šperky.
Výšivky Sashiko a Boro
Techniky pochází z Japonska. Tradičně se používaly pro zpevnění opotřebovaných míst v oděvu. Jde o jednoduchou výšivku předním stehem. V případě Sashika se vyšívají vzory na indigově modrou látku, bílou bavlněnou nití. V případě Boro se malé kousky různě barevných látek kladou přes sebe. Dále se sešívají předním stehem barevnými bavlnkami.
Batika
Tkanina je ovázána šňůrou, provazem, nebo je jiným způsobem vytvořena rezerva (to je místo, kam nepronikne barva). Poté je látka ponořena podle dané techniky do teplé nebo studené barevné lázně. Pomocí různých kombinací se docílí náhodných či chtěných efektů na barveném textilu. Tkaniny lze barvit chemicky a přírodninami.
Korálky
Vlastnoručně vyrobené ozdoby z korálků mají velmi starou historii. Korálky skleněné, dřevěné a z dalších přírodních materiálů, kombinované s drátem, stuhou, šňůrkou, kůží. Korálky doplňující výšivku, pleteninu, krajku. Existuje mnoho podob použití korálků, mezi nejčastější patří zpracování do šperku a oděvu.
Vitráže (tiffany)
U klasické vitráže se díly skel podle výtvarného návrhu sesazují do olověných pásků, které se ve spojích pájí cínem. Technika tiffany je podobná vitráži, ale barevná sklíčka, kamínky, korálky se olepují měděnou fólii a spojují pomocí cínu. Touto technikou se dají vytvářet šperky a menší dekorativní předměty.